Ahad, 22 September 2019

Refleksi : Minggu Kedua bagi kelas HMT 411 dan HMT 415 


Assalamualaikum dan salam sejahtera. Saya akan berkongsi tentang refleksi bagi subjek HMT 411 dan 415 untuk minggu kedua.

Untuk subjek HMT 415, saya dan rakan-rakan diberi tugasan untuk mencari dan membina contoh anomali dan penaabiran yang dihasilkan oleh kanak-kanak. Tugasan yang diberikan agak memcabar kerana kami perlu berfikir bagaimana  cara kanak-kanak bercakap dan berfikir. 

Selain itu, kami juga diberikan tugasan secara berkumpulan iaitu  kuiz atas talian dengan menggunakan aplikasi " Quizlet". Kumpulan diberikan secara rawak dan kami perlu mencari nama pasangan yang tertera di dalam telefon. Kami perlu menjawab soalan-soalan yang berkaitan dengan fonologi, fonetik. sintaksis, morfologi dan sebagainya. Uniknya "game" ini ialah jika salah seorang daripada kumpulan kami menjawab jawapan yang salah, semua markah yang diperoleh akan menjadi kosong. Dari situ, kami mula memjawab bersama-sama dan terjalin lah ukhwah antara kami kerana masing-masing tidak mengenali antara satu sama lain. Kami juga perlu bekerjasama antara satu sama lain kerana, soalan yang ditanya itu berulang-ulang dan ianya memerlukan daya ingatan yang kuat. 

 
HMT  415

Untuk subjek HMT 411, kami telah mendapat satu tugasan iaitu membuat proposal berkaitan dwibahasa, dwidialek atau kedua-duanya sekali. Kami juga perlu mendapatkan responden dalam kalangan pelajar USM atau di sekitar USM. Tugasan ini boleh dilakukan secara individu atau berkumpulan. Saya memilih untuk membuat proposal ini secara berkumpulan. 

HMT 411

Tiada ulasan:

Catat Ulasan